Jakimi metodami należy zarządzać projektami, żeby odniosły one sukces, zalety metodologii Prince2.

Każdy projekt, czy to będzie wybudowanie autostrady, napisanie programu informatycznego czy wprowadzenie jakiegoś nowego produktu na rynek będzie się składało z paru etapów. O tym, ile ich będzie decydują najczęściej osoby które zarządzają takimi projektami, pozostaje postawić tylko pytanie, czy te decyzje są zawsze słuszne i potrzebne?

szkolenie prince2
Autor: US Department of Education
Źródło: http://www.flickr.com
Historia bardzo dobrze pokazuje, że wiele projektów już w chwili zaczęcia skazanych było na klęskę, właśnie z powodu tego, że zaczęto podejmować nietrafione decyzje w trakcie ich trwania, które stawały się przyczyną porażki. Osobną sprawą będzie przeanalizowanie, dlaczego tak było, czy winę ponoszą mało kompetentni ludzie, naciski ze strony innych osób mogących podejmować decyzje czy po prostu bałagan organizacyjny, który na każdym kroku można spotkać w wielu firmach. Niestety bardzo często to właśnie bałagan i brak jakiegokolwiek planowania były podstawową przyczyną porażek w projektach, jeśli decyzje podejmowano przypadkowo, pod wpływem impulsów albo niekompletnych informacji, to trudno się dziwić, że koniec był właśnie taki.

W czasie małych i dużych projektów najważniejszym elementem będzie odpowiednie zarządzanie nimi. Dlatego też w ostatnich latach powstało kilka ciekawych koncepcji starających się unormować kwestie zarządzania projektami, a zalicza się do nich Prince2.



szkolenie prince2
Autor: Open Knowledge Foundation
Źródło: http://www.flickr.com
Ta właśnie metodologia zyskuje coraz większą popularność, zwłaszcza wśród kierowników projektów i managerów, właśnie przez to, że pozwoli na czytelne określenie wszystkiego i później kontrolowanie na wszystkich etapach. Dzięki Prince2 można dokładnie ustalić, kto będzie odpowiedzialny za prowadzenie wszystkiego, kto będzie podejmował kluczowe decyzje i jak wygląda przepływ informacji. Precyzyjnie są również określane zadania kierowników odpowiedzialnych za poszczególne części projektu. Przez dokładne sprecyzowanie wszystkiego w pierwszej kolejności projekty stają się bardziej przejrzyste. Bardzo ważne jest też, że kierowanie nimi w odpowiedniej metodologii, sprawdzonej w wielu innych firmach, daje dużo więcej szans na sukces.