

Filtry paliwa są świetne do zatrzymywania zanieczyszczeń stałych, a jeśli chodzi o filtrowanie oleju napędowego to można też powiedzieć o cząstkach wody. W samochodach z silnikami na benzynę woda jest oddzielana przez jeszcze jeden filtr wstępny zrobione z bardzo gęstej metalowej siatki i zlokalizowany jest wewnątrz baku paliwa. Tego prostego rozwiązania nie opłaca się montować w układach zasilających silników wysokoprężnych, a to z tego powodu, że występuje większa lepkość stosowanego w nich paliwa. Filtry oleju napędowego muszą mieć więc też odwadniacze odstojnikowe, są one umieszczone w spodniej części obudowy, więc muszą być zakładane w samochodzie w pozycji pionowej.
Filtry do paliw albo same ich wkłady podlegają wymianie okresowej z częstotliwością podaną przez wytwórcę pojazdu (często co 40 do 60 tysięcy kilometrów przejechanej trasy) . Przy urządzeniach wysokoprężnych dodatkową czynnością sprawdzającą (wykonywaną najczęściej po każdych 20 tysiącach wyjeżdżonych kilometrów) jest opróżnianie odstojnika filtru ze zgromadzonej w nim wody. Wspomniane okresy obsługowe odnoszą się do pojazdów właściwie eksploatowanych. Taki wkład, który filtruje może niestety utracić swą drożność znacznie wcześniej, jeśli w pojeździe stosowane jest paliwo niskiej jakości.