Nowatorskie sposoby przekazywania wiedzy dla osób dojrzałych i utrwalania wiedzy

W świecie naukowym, a od pewnego czasu także w biznesowym, funkcjonuje pogląd, że użycie gier symulacyjnych w trakcie szkoleń generuje same profity. Z pewnością planszówki decyzyjne, zwiększają atrakcyjność warsztatów, lecz czy zyska się za ich sprawą rezultaty, o których mowa? Co zyskujemy wprowadzając ten element do spotkania? Czy taka zabawa zostanie odebrana poważnie przez przez osoby zaproszone na szkolenie?

gra towarzyska
Autor: vastateparksstaff
Źródło: http://www.flickr.com
Jest całkiem sporo gier, w których uczestnicy przybierają określone role. Rozpowszechniona mafia, RPG, gry strategiczne... Ludzie bardzo chętnie w nich uczestniczą, bowiem zyskują poczucie, że bardzo wiele jest w ich rękach i że świadomie kreują życie danej postaci. Ale została stworzona baza gier, której zadaniem jest wyrobić u graczy konkretne mechanizmy zachowań, nauczyć ich jakichś nowych zagadnień czy po prostu powtórzyć materiał.

Czemu zrobiło się to popularne? Ponieważ zgodnie z psychologią uczenia się udowodniono, że osoby dorosłe najskuteczniej uczą się poprzez samodzielne działanie. Istnieje przekonanie, iż gry symulacyjne potrafią świetnie uczyć osoby dorosłe, które ze względu na wiek trudniej zdobywają nowe porcje wiedzy i czasem mają własne, wypracowane przez lata techniki wykonania lub pracy nad czymś i bardzo ciężko zmienić ich nastawienie. Gry symulacyjne szkoleniowe albo warsztatowe mogą w tym pomóc. Główny cel gier to nauka rozwiązywania problemów, szybka ocena sprawy, zarządzanie w sytuacjach kryzysowych.



Gry mają także za zadanie pokazanie, że popełnione błędy można naprawić oraz że rozplanowanie zadań w zespole może przynieść naprawdę niezłe efekty. Możemy się na nie natknąć zarówno na szkoleniu dla całego personelu i wyższego szczebla, lecz czasem urozmaicane są nimi szkolenia dla trenerów (www.trenerzy.pl/szkolenia-dla-trenerow-wewnetrznych-i-coachow/). Warsztaty przeprowadzane przez profesjonalistów już nie wyglądają jak wykłady dla publiczności, po których sprawdza się wiedzę z danego tematu. Teraz szkolenia dla trenerów, dla zespołu i dla kadry kierowniczej są multimedialne, często angażują wszystkie zmysły i są nastawione na pochłanianie wiedzy w praktyce.