W jaki sposób utrzymać motywację do aktywności?

Przyrzekasz sobie, że tym razem istotnie weźmiesz się za siebie? Pamiętaj, iż największym błędem jest intencjonalność: „zacznę jutro”. Toteż już dzisiaj spróbuj wprowadzić w życie długofalowe zmiany! Jak to zrobić by zmotywować się do działania? Co jest w stanie nam w tym pomóc? Co stoi nam na przeszkodzie w dokonaniu celu? Jak się zmotywować?

ćwiczenia
Autor: Gary Bembridge
Źródło: http://www.flickr.com
Podejmując decyzję o wdrożeniu w nasze życie pewnych zmian (np.: przejście na zdrową dietę czy rozpoczęcie ćwiczeń) frapujemy się kiedy będzie idealny na to moment. Niespodziewanie na drodze do realizacji wcześniej przewidzianego celu pojawia się bezdno przeszkód. Jaka jest tego przyczyna? Podług naukowców duży wpływ mają na to geny, stąd poniektórzy z radością biegają prosto z pracy na siłownię, natomiast inni wręcz przeciwnie – popołudnia najchętniej spędzają na kanapie z pilotem w dłoni. Jednakże brak genetycznych zdeterminowań mobilizujących do działalności fizycznej nie powinien stanowić dla nas wykrętów. Potrzebujemy jedynie troszeczkę motywacji.



Podług psychologów motywacja to stan gotowości do podjęcia określonych działań w celu osiągnięcia oczekiwanego celu. Warto podkreślić, że jeśli chcemy wprowadzić w życie zmiany, na przykład zacząć się odchudzać albo ćwiczyć, potrzebna będzie motywacja wewnętrzna, a więc wynikająca z własnych pragnień. Jeżeli będzie pochodziła ona z zewnątrz oraz na przykład wypływała z presji ze strony otoczenia, to o wiele trudniej będzie nam trwać w postanowieniach.

ćwiczenia fitness
Autor: Anders Eriksson
Źródło: http://www.flickr.com
Jak więc zmobilizować się do treningów? Najistotniejsze jest nasze nastawienie i wiara w to, że uda nam się zrealizować plany. Przeto już na początku winniśmy wyznaczyć sobie rzeczowe, mierzalne zamiary. W miejsce bardzo ogólnego „schudnę” określmy konkretne cele, na przykład scharakteryzujmy ile centymetrów w pasie pragniemy stracić i w jakim okresie. Jeśli naszym projektem jest lepsza kondycja, spróbujmy uplanować, ile kilometrów na bicyklu będziemy w stanie odbyć w przeciągu godziny. Najlepiej wyznaczmy sobie mierzalne, lecz także realne cele.

Pamiętajmy, iż taki plan powinien mieć zakres długookresowy. Nie oczekujmy natychmiastowych rezultatów, bowiem z reguły są one nietrwałe. Jednym z najsilniejszych motywacji do zmian jest zmiana pracy, albowiem wytrąca nas z utartego rytmu życia. Podtrzymanie motywacji na dużym poziomie nie jest proste. Stąd przez cały czas powinniśmy wizualizować sobie cel, a również zatroszczyć się o ponadprogramową mobilizację.