Jak wybierać opony? Na jakie sprawy zwrócić uwagę? Co będzie najbardziej istotne w tej kwestii?

Każda z opon wydaje się być taka sama, na pewno tak to wygląda na pierwszy rzut oka, jednakże w rzeczywistości różnią się typem gumy, bieżnikiem, rozmiarem, jak i przeznaczeniem. To jeden z bardziej ważnych elementów w aucie, który odpowiada za poczucie bezpieczeństwa, ale także za radość z jazdy i spalanie. Opony można podzielić na trzy rodzaje, są więc opony letnie, zimowe oraz całoroczne. Trzeba pamiętać jednak o innych, specjalnych typach, przykładowo opony terenowe.

Należy inwestować jednocześnie w letnie, jak i zimowe opony. Wiążę się to z pewnością ze sporymi kosztami, ale należy mieć na uwadze, że całoroczna opona nie będzie wcale zimowa, ani letnia, to nie zagwarantuje bezpieczeństwa i komfortu jazdy o żadnej porze roku. (Opony do pojazdów terenowych) Zimówki, jak kormoran opony, są wykonane z miękkiej gumy, co daje lepszą przyczepność na grząskim śniegu, letnie natomiast są twardsze, więc doskonale trzymają się asfaltowej powierzchni.

opony

Autor: Wolfgang
Źródło: http://www.flickr.com

Mało tego, opony zimowe posiadają dodatkowe rowki, które dają większą przyczepność na zmrożonej drodze. Prócz rozróżnienia na letnie jak i zimowe opony mamy też podział pod względem rozmiarów, szerokości jak i wysokości, czyli profilu, zależnie od wielkości i typu auta, dla którego są zrobione. (Opony Kormoran) Są również opony z bieżnikiem symetrycznym oraz asymetrycznym, tak zwane opony kierunkowe, które mają bieżnik skierowany w stronę jazdy, przykładowo opony barum. Natomiast w przypadku tych opon zasada jest dość prosta – im większy rozmiar, tym wyższa cena. Opony – dalej – do każdego rodzaju pojazdów

Nim jednak pomyślimy o zakupie ogumienia, warto sprawdzać w jakim stanie są obecne. Jak można to zrobić? Sposób jest dość jasny, weźmy zwyczajną monetę i przesuńmy ją wzdłuż rowka w bieżniku. Gdy napotkamy tam na lekkie wzniesienie to oznacza, iż opona nie jest jeszcze całkiem wytarta. Brak wzniesienia to jednakże brak bieżnika. Należy jednakże dobrze sprawdzić jej przydatność, najlepiej więc wziąć linijkę oraz zmierzyć nią głębokość wycięcia w bieżniku.

Cały czas nurtuje Cię ten tekst? Kliknij w podany link i tam mamy moja strona internetowa, gdzie przeczytasz dodatkowe treści.

Jeśli wynosi ona około trzy milimetry, to warto już poważnie przygotować się na zakup nowego kompletu. Są tacy, którzy mówią o wartości 1,6 milimetrów, jako takie minimum, należy jednak odradzać doprowadzanie opon do tego stanu przez wzgląd na bezpieczeństwo. Opona taka bowiem traci własną pierwotną przyczepność, co nie powinno mieć miejsca.