
Podejmowanie szybkich decyzji oraz dążenie do wytyczonych celów powinny cechować dobrego tajemniczego klient (www.secretclient.com)a. Taki klient może pojawić się w każdej chwili w punkcie i jest tak przeszkolony, aby niczym się nie wyróżniał. Nie jest osobą przypadkową, jest starannie wyznaczony pod względem wieku, zainteresowań, sposobu mówienia i bycia. Mystery shopper jest doskonale przeszkolony i skoncentrowany na realizacji planu. Ma szczegółowo określony zakres działania i musi uzyskać konkretne informacje – .
Tajemniczy klient pilnuje się na każdym kroku i jest skupiony, ale jednocześnie nie może wyglądać na spiętego – . Wie, że nie może się zdradzić. Rozpoznanie przez sprzedawców jest równoznaczne z niewykonaniem projektu, a co za tym idzie – brakiem honorarium. Warto pamiętać, że często wynajmuje się audytora, nie żeby skontrolował konkurencję, ale żeby zbadał i ocenił jakość obsługi klienta i towarów w sklepach właśnie zleceniodawców.
Po wizycie, tajemniczy klient wypełnia specjalnie przygotowany formularz, w którym ocenia jakość obsługi klienta oraz proponowanych towarów. Należy wspomnieć, że praca kontrolera również jest weryfikowana – . Więc nawet kontroler jest rozliczany z jakości wykonywanego zajęcia. Warto jeszcze dodać, że zdarza się, że kontroler ma za zadanie nie ocenę jakości usług i towarów, a zadowolenie i satysfakcję samych pracowników.